De ce sa mergem la sauna

Din fericire pentru noi, accesul la sauna este extrem de facil, orice sala care se respecta are o sauna, iar spa-urile ofera rasfatul absolut cu diverse terapii si tipuri de sauna la care nu ne-am fi gandit niciodata. Atestata documentar de peste 2000 de ani, sauna este la mare cautare si in zilele noastre, iar Tiberiu Stanescu, terapeut la Epoque Spa, ne explica de ce ar trebui sa o includem in lista obiceiurilor benefice sanatatii si frumusetii.

  sauna-Epoque-Spa

Care sunt beneficiile saunei la nivelul intregului organism?

Sauna aduce beneficii atat de ordin fizic, cat si emotional:

Eliminarea stresului. Pare destul de clar ca relaxarea pe care ti-o impune sauna te ajuta sa reduci din stres. Insa nu multa lume stie care este mecanismul exact si de ce functioneaza sauna ca remediu in combaterea stresului. Caldura din sauna relaxeaza muschii, iar pe masura ce temperatura pielii creste, este permisa eliminarea hormonilor ce cauzeaza stresul.

Eliminarea toxinelor. Datorita temperaturii ridicate, transpiri mai mult, iar transpiratia este folosita de organism pentru a elimina toxinele prin piele.

Ajuta la slabire. Pe masura ce temperatura corpului creste, acelasi lucru se intampla si cu ritmul cardiac. Cu o vizita la sauna poti arde la fel de multe calorii ca in timpul unei plimbari in ritm alert, prin simpla accelerare a batailor inimii.

Pielea va arata mai bine. Pe masura ce ritmul cardiac va creste datorita caldurii, inima va pompa mai mult sange. Aceasta crestere a fluxului sanguin aduce mai multi nutrienti in toate partile corpului, ceea ce face ca timpul petrecut la sauna sa ajute la curatarea si vindecarea zonelor cu probleme.

Intareste sistemul imunitar. Febra este modul prin care organismul transmite celulelor albe ca exista o problema. Sauna simuleaza febra, asa ca se transmite semnalul de crestere a productiei de celule albe. Asa se face ca este sporita productia de celule albe, pentru a lupta impotriva infectiei sau afectiunilor. Aceasta simulare indusa intareste sistemul imunitar, iar organismul va lupta mai usor impotriva infectiilor.

O caldura moderata si un interval potrivit petrecut in sauna ajuta la reglarea tensiunii in cazul persoanelor hipertensive, si imbunatateste  activitatea sistemului respirator. Are efecte benefice asupra celor care sufera de artroza, poliartrita reumatoida, dureri articulare, tensiuni musculare si fibromialgie. Amelioreaza si unele afectiuni dermatologice (psoriasis).

 

Ce ar trebui sa mai stim despre beneficiile saunei la nivelul pielii?

Datorita caldurii, porii din piele se vor dilata, scapand astfel de praf si alte impuritati acumulate de-a lungul zilei. O exfoliere sau, mai bine zis, o indepartare a celulelor moarte la 10 minute dupa sauna, va intineri tenul cu efecte vizibile.

Sauna are efecte benefice asupra epidermei, comparabile cu cele obtinute in urma folosirii aparatelor performante. Temperatura mare stimuleaza sinteza de colagen, imbunatatind astfel elasticitatea pielii si conferindu-i tonicitate. In plus, indeparteaza excesul de sebum, prevenind aparitia acneei la persoanele cu predispozitie in acest sens.

 

Exista anumite contraindicatii pentru sauna?

Da, utilizarea saunei este contraindicata in cazul anumitor afectiuni. Putem vorbi de:

Contraindicatii absolute: boli inflamatorii acute interne (in special ficat si rinichi), infectii generale febrile, virale sau bacteriene, infarct de miocard in stadiul acut, stare de decompensare cardiovasculara, tulburari severe ale circulatiei cerebrale, epilepsie, glaucom, boli sexuale, tumori, boli venoase cronice

Contraindicatii relative: patologii coronariene cu tendinta la dureri de repaus si la tulburari de ritm, stari postinfarct si post-miocardita.


Sau recomandari speciale?

Cele mai importante sunt:

  • evitarea alcoolul inainte si dupa sauna, deoarece poate impiedica transpiratia si duce la supraincalzirea corpului.
  • limitarea sesiunilor la 15-20 minute.
  • hidratarea cu 2-4 pahare de apa rece dupa sauna.
  • evitarea saunei in cazul slabei rezistente la temperaturi ridicate.
  • daca pe parcursul sesiunii nu va simtiti bine sau aveti senzatia de sufocare, lesin, ameteala, iesiti imediat la aer.

 

Cate tipuri de sauna exista?

  • Sauna uscata – sauna traditionala cu temperaturi intre 30 si 110 grade Celsius;
  • Sauna finlandeza – este cea mai cunoscuta varianta de sauna, similara cu sauna suedeza. Scandinavii recomanda utilizarea unui bazin cu apa rece dupa sauna fierbinte. Astfel este stimulata circulatia sangelui, este energizat spiritul, iar temperatura corpului este reglata. In tarile scandinave aproape fiecare casa este dotata cu o sauna;
  • Bio sauna – un amestec intre sauna finlandeza, tepidarium si o camera senzoriala. Umiditatea si caldura distribuie aromele in sauna in timp ce cromoterapia transforma incaperea intr-o experienta si mai relaxanta;
  • Sauna cu infrarosii – elementul de incalzire il reprezinta lampa emitatoare de infrarosii;
  • Sauna de sare – sauna uscata cu diverse parti executate din sare pura;
  • Sauna mixta – combinatie intre sauna uscata si sauna cu infrarosii;
  • Sauna cu roci – un tip de sauna finlandeza in care lemnul peretilor este inlocuit cu piatra;
  • Sauna tyroliana – cabina executata din lemn, in mod special intalnita in zona Tyrol din Austria. Dupa sauna se recomanda folosirea dusurilor extrem de reci.
  • Baia de aburi – incapere cu umiditate relativa 100% si temperatura de maxim 55 grade Celsius;
  • Hammam – varianta turceasca a baii de aburi. Este compusa din trei camere cu diferite temperaturi si umiditati;
  • Caldarium – una dintre cele mai fierbinti dintre baile Romane. Incalzita de ingeniozitatea romanilor prin incalzirea in pardoseala, caldariumul era o camera cu aburi, dotata cu un bazin de apa fierbinte;
  • Tepidarium – incapere utilizata pentru relaxare. Temperatura este scazuta (30 – 38 grade Celsius), umiditatea fiind de maxim 40%. Incapere cu banchete incalzite unde va puteti relaxa si chiar atipi intre tratamente. Este un excelent mod de a realiza trecerea intre tipurile de tratamente dintr-un centru wellness;
  • Frigidarium – incapere rece (5 – 10 grade Celsius) utilizata pentru inchiderea porilor dupa Caldarium sau Tepidarium;
  • Laconium – este o sauna cu temperaturi medii, teperatura corpului fiind crescuta in mod treptat. Poate fi considerata mai relaxanta decat alte tipuri de sauna, reusind sa creeze somnolenta. Cu toate acestea, se transpira abundent. Este o sauna lejera, unde nu exista limita de timp.
  • Rasul – incapere pentru tratamente cu namol. Teperatura utilizata: 34 – 40 grade Celsius. Umiditatea variaza intre 50 – 100%.

 

 Este nevoie de acordul medicului pentru a frecventa sauna?

Medicii recomanda in mod frecvent vizitele la sauna pentru detoxifierea organismului, deoarece caldura puternica ajuta la deschiderea porilor pentru eliminarea reziduurilor din corp. Inainte de a merge la sauna, este important sa consumati foarte multe lichide, intrucat exista riscul deshidratarii. Un caz special – in afara celor mentionate mai sus, cu contraindicatii – il reprezinta femeile insarcinate. In cazul acestora, este recomandata confirmarea in prealabil cu medicul personal, deoarece temperaturile ridicate pot fi nocive pentru fat.

 

Putem discuta de un “ghid de utilizare” a saunei?

Pentru inceput nu ramaneti in sauna mai mult de 20 de minute. Dupa o saptamana puteti creste perioada pana la 40 de minute. Daca aveti senzatii de ameteala sau lesin parasiti imediat sauna si consultati medicul. Pauzele dintre sedintele de sauna trebuie sa dureze cel putin 15 minute. Dupa terminarea terapiei prin sauna lasati organismului o perioada de timp pentru a se reajusta mediului, inainte de a reveni la activitatile obisnuite.

 

Sunt recomandate la sauna uleiurile esentiale?

Uleiurile se clasifica in functie de provenienta, aroma, iar rolul lor difera: de la relaxare la energizare, de la calmare la imbatarea simturilor. Atunci cand folosim uleiuri in sauna, este important sa stim ca acestea nu se picura niciodata direct pe pietrele din sauna, pentru ca uleiul este inflamabil, iar pietrele din sauna sunt incinse. Uleiurile se pot turna in schimb in apa si abia apoi pe pietre.

 

Am vazut ca sauna este un adjuvant in slabire, dar care sunt miturile legate de acest aspect?

“30 de minute de sauna pot risipi 1.000 de calorii.”

Intr-adevar sauna arde caloriile din organism, iar unele studii americane au dovedit ca o sedinta de sauna de 30 de minute poate arde intre 300 si 600 de calorii, insa nu te poti baza doar pe sauna pentru a atinge numarul de calorii pe care trebuie sa le arzi zilnic.

“Sauna ne ajuta sa scapam de kilogramele in exces.”

Sedintele regulate de sauna te vor ajuta sa reduci excesul de sare din organism. Insa, prin transpiratia care se produce nu se pierde in niciun caz grasimea. Sauna reduce nivelul ridicat de sare din organism.

“15 minute de sauna sunt egale cu cinci kilometri de alergare”

Orice program de dieta ar trebui sa includa exercitii fizice si un program alimentar sanatos bine gandit. Mergand la sauna iti vei putea completa dieta, si astfel vei obtine rezultate mult mai bune intr-un timp scurt.

 

Cum este recomandat sa ne ingrijim pielea dupa ce am mers la sauna?

Dupa sauna e indicat sa faci un dus cu apa calduta pentru a regla temperatura corpului si sa te dai cu o crema hidratanta. In acest fel vei mentine supletea pielii.

 

Vizual: Epoque Spa